Nyaralni vagy maradni?

A különböző legendák és mende-mondák mögött általában áll egy természettudományos magyarázat is, ám azt a legtöbben tudják, és talán ugyanennyien hisznek is abban, hogy ha június 8-án, Medárd napján esik az eső, akkor az elkövetkező 40 napban is esni fog.

Sajnos az utóbbi két-három hétben nem kellett attól tartanunk, hogy a felismerhetetlenségig lebarnulunk, és a földműveseknek sem kellett imádkozniuk az égi áldásért, jócskán kaptunk csapadékot az elmúlt időszakban. Több volt a szürke, borongós nap, mint a verőfényes. A sokak által várva várt napsütéses, forró nyári nap képe egyre inkább távolinak tűnt.

Túl vagyunk egy kijárási korlátozással beárnyékolt tavaszon, a diákok számára szokatlan online oktatással záruló tanéven, ballagásokon, bérmálkozásokon, valamint most már a választásokon is. Minden adott lehetne ahhoz, hogy az év eleji munkavégzés után kényelmesen hátradőljünk egy nyugágyon, és átadjuk magunkat a pihenésnek. A munkavállalók elkezdték betervezni és kivenni a szabadságaikat. Viszont felvetődik a kérdés és megoszlanak a vélemények is, hogy merjünk-e külföldi utazást vállalni, medencére menni hűsölni, vagy pedig egyik sem, és udvari medencében fürdőzzünk?! Avagy, nézzünk szét magunk körül és fedezzük fel Vajdaság természeti kincseit, tájait, ahová akár párunkkal, akár családunkkal el tudunk menni, pihenni és feltöltődni anélkül, hogy tömegben kellene tartózkodnunk.

Kimondhatjuk, a koronavírus járvány végérvényesen felforgatta és megváltoztatta a világot, és még az első hullámot sem pihentünk ki, máris tudat alatt készülhetünk arra, hogy mi vár még ránk, lesz-e a járvány terjedésének második hulláma. A világban napról napra emelkedő járvány esetszámok pedig azt mutatják, hogy nagy valószínűséggel Európában is újra fellobban majd, csak idő kérdése. Ezzel pedig kéz a kézben jár majd a különböző szigorítások bevezetése, amely nem könnyíti meg egy nyaralás betervezését.

A legnépszerűbb turisztikai célországok, itt most leginkább Olaszországra és Spanyolországra gondolok, a koronavírus járvány európai gócpontjai voltak, emiatt szinte borítékolható hogy kevesebben fogják pihenésüket ezekben az országokban tölteni. De említhetném Görögországot is, vagy a szintén sokak által kedvelt Horvátországot és annak tengerpartját, amely ország e hét folyamán szigorított a beutazási szabályain. Ennek értelmében a Szerbiából, Bosznia-Hercegovinából, Koszovóból és Észak-Macedóniából érkezőknek két hét kötelező karanténba kell vonulniuk, de ez a szigorítás nem vonatkozik azokra, akik csak átutazóban vannak. Ezek fényében pedig nem döntés és választás függő lesz, hogy utazzunk-e valamelyik országba, mivel a fertőzés terjedésének növekedésével és a különböző szigorítások bevezetésével némely esetben eleve ki lesz zárva ennek lehetősége.

A járvány továbbra is megosztja az embereket.

Némelyek szerint egy mesterkélt, eltúlzott és pánikkeltő dologgal állunk szemben, míg mások a szomszédjukkal is a biztonságos távolságot jelentő kerítésen túlról beszélgetnek, és nem igyekeznek kezet fogni. Nehéz egységes álláspontot foglalni, ám ami talán kimondható, hogy mindenképp elővigyázatosnak, óvatosnak és körültekintőnek kell lennünk. Mint ahogy a mondás is tartja, jobb félni, mint megijedni.

Gondolnunk kell családtagjainkra, rokonainkra, a körülöttünk élő emberekre, akikkel kapcsolatban vagyunk. Ha egy külföldi nyaralást választunk, azzal veszélynek tesszük ki őket, és persze magunkat is. Való igaz, hogy aki a tengert és a homokos partot szereti, annak nehezebb alkalmazkodni, de gondoljunk arra, hogy egy Tisza-parton eltöltött tábortüzes este, egy kellemes erdei séta és túra, egy tóparti pihenés, és mint ahogy említettem, egy kerti medencés fürdőzés is tud pihentető és kikapcsoló lenni.

Igyekezzünk a járványhelyzetet is a magunk javára fordítani, lássunk meg lehetőségeket, amelyeket észre sem vennénk más esetben, fedezzük fel, hogy egy csodás természeti tájakkal és helyszínekkel rendelkező Vajdaságban élünk, és hogy nem kell ahhoz több száz kilométert utaznunk, hogy jól érezzük magunkat. Legalább az idei évben nem.